فعالیت و استراحت نوشته دکتر آندرو ویل
 
به پایگاه فرهنگی ورزشی و اطلاع رسانی ورزش جودو خوش آمدید
ورزش جلوه گاه اتحاد و همگرایی ملی
 
 
چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:, :: 16:46 ::  نويسنده : Mohammadreza and Rahim Yousefi

ورزش حتی ایمنی بدن را تقویت می کند . هر برنامه ای که شفا را تقویت کند بایستی همراه با ورزش باشد. اما آسانترین وبهترین راه دستیابی به این همه فواید چیست ؟ عده ی  زیادی از افراد جوان وپیر در جامعه ما ورزش را دوست ندارند ،عده ی دیگر هم ورزش را از روی تفریح انجام می دهند ، ساعت ها وقتشان را صرف گذراندن کلاس های ورزش با ماشین ها می نمایند واین کار را به خاطر کنترل وزن انجام می دهند ، عده ی دیگر به ورزش های پر حرارت عادت کرده اند ، زیرا به آنها حالت آرامش می دهد که شاید حاصل آزاد شدن اندورفین باشد . فیزیولوژیست ها وپزشکان موضوع ورزش را بسیار پیچیده کرده اند به نظر من تمام متخصصان، معتادان به ورزش وکسانی که ورزش را به خاطر تفریح انجام می دهند همگی یک چیز را فراموش می کنند .

وقتی که بعد از دیدن فرهنگ های سنتی آمریکا ، آفریقا یا آسیا به وطنم بر می گردم از عادات عجیب ورزشی خودمان تکان می خورم . در کشور های غیر صنعتی زندگی روزانه تمام تمرینات جسمی لازم را به افراد می دهد. ماهیچه ها خوشرنگ بوده و علتش هم این است که افراد بار حمل می کنند، دائم راه می روند ،با این همه اختراعات ،تکنولوزی که فعالیت های ما را در جهت بدتر تغییر داده است، اتومبیل جایزه می گیرد. من معتقدم که اتومبیل سلامت ما را نه تنها با ایجاد دود، بلکه به خصوص به علت محروم کردن ما از پیاده روی به هم زده است. بشر بایستی پیاده برود. ما دو پا هستیم. پیاده راه رفتن یک رفتار پیچیده است که لازمه اش تداخل عملی مقدار زیادی حس و تجربه حرکتی است.پیاده روی روی مغز ما راهم مثل اسکلت بندی ماهیچه هایمان ورزش می دهد. توازن جزء پیاده روی است برای اینکه بدن را متوازن نگاه داریم، مغز نیاز به مقدار زیادی اطلاعات دارد، این در بخشی از مکانیزم گوش داخلی که مسئول احساس جهت یابی فاصله سه بعدی است وجود دارد. اگر این مکانیزم از بین برود، افراد نمی توانند آرامش خود را حفظ کنند. اما علاوه بر اطلاعات گوش، مغز به دیدن و اطلاعات سایر حس ها هم برای حفظ توازن نیاز دارد. از گیرنده های لامسه (که خبر می دهند کدام قسمت از بدن با زمین در تماس است) گرفته تا ماهیچه ها، تاندونها و مفاصل که هر قسمت از بدن را در موقعیت خودش نگاه می دارند ، همه در توازن سهیم هستند. دخالت در  هر یک از این کانال ها می تواند منجر به تلوتلو خوردن وافتادن شود. در مغز تمام این اطلاعات توسط مخ کوچک برنامه ریزی می شود که آن را برای هماهنگ کردن واکنش های ماهیچه ها در برابر لزوم تغییرات دائمی مکان، مورد استفاده قرار می دهند.

 وقتی پیاده روی می کنید حرکت اعضاء شما ضربدری است. پای راست دست چپ همزمان به طرف جلو حرکت می کنند، بعد پای چپ و دست راست. این نوع حرکت فعالیت الکتریکی را در مغز افزایش می دهد که تأثیر موزون کننده ای بر کل سیستم اعصاب مرکزی دارد. یک فایده خاص پیاده روی که شما از ورزش های دیگر نمی گیرید همین است. دکتر فولفورد استخوان شناس پیر که برای اولین بار اصول شفابخشی را به من آموخت می گفت: وقتی بچه شروع به خزیدن می کند این حرکت موجب رشد مغزش می شود. اغلب می شنیدم که دکتر فولفورد در سن نود سالگی کلاس های ورزش نمی رود از هیچ وسیله ی ورزشی هم استفاده نمی کند تنها پیاده روی می کند .

اکثر افراد سالمی که من دیده ام ، غالباً پیاده روی می کنند . شین ترامایا که از سرطان کلیه نجاتیافته و بهبود یافته است ، هر وقت بتواند روزها قبل از صبحانه پیاده روی کند اگر ممکن شود همیشه از تپه بالا می رود و تند وسریع گام برمی دارد . در کلاسی که در مونتاناداشتم از کوه نوردی یک پیرزن هفتاد وشش ساله دچار شگفتی شدم . او بسیار سالم بود وخیلی جوان تر از سنش به نظر می رسید . وقتی شنیدم پدر ومادرش هر دوپنجاه سالگی مرده اند بیشتر تعجب کردم . او می گفت خودش هم در میان سالی دچار مشکل شده ولی بعد ورزش را شروع کرده است . رژیم غذایی خود را هم منظم کرده ، دارو نمی خورد ، ویتامین می خورد ولی معتقد بود که پیاده روی عامل اصلی سلامت است . هر فرصتی که دست می داد پیاده روی می کرد و در روزهای تعطیل به      گروه هائی که پیاده روی می کنند ملحق می شد .((پیاده روی زندگی من است . )) او این حرف را در بالای تپه بمن گفت ومن گفته اش را باور کردم .پس تمام توصیه ام را در مورد ورزش در این خلاصه می کنم که را بروید . به نظر من را ه رفتن سالن ترین شکل فعالیت بدنی است . چیزی که بزرگترین توان حفظ سیستم شفا را در خوب عمل کردن وافزایش شفای خود به خود در هنگام بیماری دارد .

فواید پیاده روی  در مقایسه با سایر ورزش ها بسیار زیاد است . لازم نیست چیزی را بیاموزید نیاز به هیچ وسیله ای به جز یک کفش راحتی ندارید ، هیچخرجی ندارد ، همه جا می توانید آن را انجام دهید در شهر ، در پارک، حتی توی اتاق ، در فروشگاه ها وقتی هوا سرد باشد . می توانید خارج از منزل راه بروید واز زیبایی طبیعت لذت ببرید ، همین طور می توانید با دوستانتان قدم بزنید وازمصاحبت آنها لذت ببرید . اگر پیاده روی را درست انجام دهید تمام نیازهای بدن را که تمرین با ماشین ها برآورده می سازد ارضاء می کند . با افزایش ضربان قلب وتنفس کار همان تمرین ها را انجام می دهد . برای اینکه پیاده روی شما معادل با یک ورزش  موثر با ماشین یا وسیله ورزشی باشد بایستی 45 دقیقه پیاده روی کنید که حدود سه مایل خواهد شد . اگر در پایان این مدت قلب وتنفس شما تند نشد ومدت زیادتری لازم بود در آن صورت تپه های کم شیب را بپیمایید . اما یادتان باشد شما پیاده روی را به خاطر تمرین با وسیله ی ورزشی انجام نمی دهید بلکه به دنبال منافع و فوائد عصبی حرکت ضربدری که همراه با دیدن ولمس وآرامش است می  باشید. با پیاده روی کوتاه مدت هم می توانید به این فوائد دست یابید ،گهگاه با تکیه دادن بازو را به حرکت در آورید وحرکت بازو را با تنفس هماهنگ کنید.

در زندگی انواع ورزش ها را انجام داده ام که بهترین آنها را پیاده روی می دانم. همینطور که مسن تر می شوم فکر می کنم پیاده روی تنها ورزشی است که بدن، ذهن وسیستم شفای بدن را به شکل خوبی نگاه می دارد.

بایستی فعالیت را با استراحت متوازن ساخت. اکثر افراد، آثار خستگی ومحرومیت از خواب را تجربه کرده اند، نبود استراحت کافی یکی از معمولی ترین علل ابتلاء به بیماری از استراحت شبانه به شکل شفابخشی مؤثر، بسیاری از بیماری ها را برطرف خواهد نمود بنابراین بهبود وضعیت استراحت و خواب یکی دیگر از عوامل تقویت نیروی شفا است. موانع عادی استراحت را ملاحظه کنید، بسیاری از مردم نمیتوانند بخوابند زیرا اغلب با قرص هایی که در روز خورده اند برانگیخته شده اند. دیگران نمی توانند بخوابند زیرا سروصدا، درد وناراحتی وجود دارد. عده ای نمی توانند بخوابند زیرا قادر نیستند ذهن خود را خاموش کنند. برای درمان تمام این مشکلات راه های ساده ای وجود دارد. قرص های محرک، قهوه، چای، کولا و سایر نوشابه های کافئین دار همه جزء مواد محرک هستند. حتی اگر این قرص ها را صبح زود بخورید می توانند خواب شب شما را به هم بریزند. اگر در خواب شما مشکلی وجود دارد سعی کنید همه این موارد را از زندگی دور کنید.

حالا که صحبت از دارو شد، بگذارید عقیده ی خودم را ابراز کنم که به قرص های آرام بخش جز در مدت کوتاهی نبایستی متکی شد. تنها در موارد غیرمعمول مثل از دست دادن عزیزی یا از دست دادن کار، خوردن آن برای چند شب توصیه می شود اما مصرف آن به طور مرتب کار عاقلانه ای نیست. این قرص های آرام بخش عادت می آورد. و حرکت سریع چشم را در مرحله ای از خواب که در آن رویا اتفاق می افتد سرکوب می نماید. خواب دیدن برای بهبود مغز وذهن لازم است. اگر خواب نبینید از کیفیت خواب بهره نخواهید برد حتی اگر زیاد هم بخوابید.

مطمئن ترین آرام بخشی که من می شناسم، والرین یک داروی طبیعی است که از ریشه گیاه دارویی بدست آمده است. شما قطره ی والرین را از فروشگاه های مواد غذایی سالم می توانید تهیه کنید. به اندازه یک قاشق چایخوری در کمی آب گرم هنگام خواب بخورید. با وجود این آن هم افسردگی می آورد و نبایستی در دراز مدت مورد استفاده قرار گیرد. به تازگی یک تنظیم کننده ی خواب بدون اعتیاد و افسردگی قابل دست یابی شده است، به نام ملاتونین، هورمون ناشی از غده صنوبری که ساعت زیستی را به خصوص در ارتباط با دوره های روز وشب تنظیم می نماید.

ملاتونین در قرص های یک تا سه میلی گرم در فروشگاه های مواد غذایی سالم به فروش می رسد یک تا دو میلی گرم هنگام خواب خورده شود. از نوع مشتق حیوانی ان پرهیز کنید که ممکن است مواد خطرناکی داشته باشد تنها از شکل ترکیبی آن استفاده کنید . اولین درمان مؤثر برای بدخوابی های سفر به خصوص سفر غرب به شرق ملاتونین ترکیبی است. مسافران بین المللی می گویند ملاتونین برای تنظیم ساعت زیستی مطمئن ومؤثر است. مگر ساعت هفت شب به شدت خسته می شوید و ساعت ده یا یازده بیدارید بایستی دور خستگی وبیداری شما تنظیم گردد تا بتوانید از دور استراحت لذت کامل ببرید.

 اگر نتوانید بخوابیدو یا به علت ناراحتی زیاد بدنی قدر به خوابیدن نباشید پیشمهادات زیادی برای شما دارم. یکی تهیه یک تشک جدید است تشک بادی که با زدن یک تکمه تنظیم گردد دیگری یک یا دو دوره تنظیم از طرف پزشک استخوان درمانی مه در درمان بادست متخصص باشد(یا یافتن پزشکی که با کار روی رگ وپی درمان میکند.) این نوع درمان ممکن است خواب شما را راحت کند. همین طور می توانید قبل از رفتن به رختخواب در آب گرم فرو روید و از رازک که یک آرام بخش ماهیچه ای گیاهی است و در فروشگاه های مواد غذلئی سالم یافت می شود استفاده کنید، مصرف دو کپسول در هنگام خواب مجاز است .

من متوجه شده ام که سروصدا مانع بزرگی برای خواب آسوده است. از صدای پارس سگ گرفته تا صدای ترافیک شهرها. به جای گوشی خریدن، یک نوار ضبط صوتی بخرید که صدای آرام بخشی پخش کند. صدای آرام بخش مخلوطی از ارتعاشات متفاوت امواج صوتی است. درست مثل ریزش آب از ارتعاشات متفاوت امواج صوتی است درست مثل ریزش آب از دوش وتنظیم آن ممکن است یعنی می توانید صدا را تغییر دهید مثلاً به صدای امواج اقیانوس تبدیل کنید.

مهم نیست رختخوابم چقدر مناسب یا اتاقم چقدر بی سروصدا است، وقتی ذهنم خیلی فعال باشد، نمی توانم بخوابم وبه هنگام شب بیدار می شوم. صبح احساس می کنم که استراحت کافی نداشته ام. رها کردن نگرانی های روز به سادگی خوردن قرص  یا روشن کردن دستگاه صدا نیست ولی یکی از مفید ترین مهارت هایی است که بایستی آن را بیاموزید. اغلب قبل از خواب مطلبی را می خوانم، کتاب های کوتاه مخصوص خوابیدن وجود ندارد وخواندن مرا از اندیشه ی بی هدف باز می دارد. من یک تمرین تنفس ساده هم می کنم که در بخش دیگر در مورد آن شرح خواهم داد توجه به تنفس راه مؤثری برای توجه نکردن به افکار است. امکان دیگر این است که توجه را از ذهن برداشته و بر روی بدن متمرکز شوید برای مثال با جمع و بازکردن تعدادی ماهیچه. در اینجا تمرین ساده ای را که در هنگام ذهن مشغولی به شما کمک می کند ارائه میکنم: به پشت دراز بکشید، دست ها را به دو طرف باز کنید و چشم ها را ببندید. پنج بار عمیق وآرام نفس بکشید، بعد چشم هایتان را بفشارید وبرای چند ثانیه ماهیچه های پیشانی را جمع کنید. چند لحظه استراحت کنید، بعد ماهیچه های صورت را جمع کنید ودوباره استراحت نمایید. بعد نوبت چانه ،گردن ،بازوها، قسمت جلوی بدن ، پاها و انگشتان پا می شود بعد سر را روی رختخواب فشار دهید واستراحت کنید ،سپس قسمت پشت بدن تا به پاها برسید حالا پاها را باز کنید آرام باشید و پنج نفس عمیق دیگر بکشید. تمام تمرین بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد. این تکنیک آرام بخش بسیار خوبی است بخصوص وقتی که مشکلات ذهنی مانع خواب شما گردند. راستی یکی از عوامل ناراحتی ذهن من اخبار است. میزان خبرهای خوشحال کننده کم و نگران کننده زیاد است. ما به آسانی می توانیم این خبرهای وحشتناک را به ذهنمان وارد نکنیم. من «روزه اخبار» را بسیار مفید دانسته و آن را جزء برنامه ی هشت هفته ای رژیم سلامت گنجانده ام. فکر می کنم این «روزه اخبار» کمک می کند تا شما بهتر و آسوده تر بخوابید.

خلاصه این فصل: پیاده روی صبح ها، استراحت خوب شبانه، آمادگی برای هر نوع مبارزه ای که پیش آید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اطلاعات جودو و آدرس elyasjudo.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 380
بازدید کل : 31856
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1